‘SriLanka’s
koloniherrer overlod den militære magt udelukkende i hænderne på et enkelt
samfund inden for et kunstigt skabt nationalt territorium på denne ø, skabt uden
samtykke fra tamilerne, som, ikke desto mindre, hørte med til det. Derfor var
majoritetssamfundet mere og mere afhængigt af sit militære magtmonopol for at
fastholde dette kunstige nationale territorium, de var blevet tildelt af
Briterne. Under disse omstændigheder var en militær udfordring fra tamilernes
side uundgåelig”, sagde V.T.Thamilmaran, lektor i jura på Colombo Universitetet,
lørdag.

I en tale ved en bogudgivelse i Colombo sagde Thamilmaran endvidere: ‘At kalde tamilernes kamp for deres eksistens som nation et forsøg på at bryde ud af den srilankanske stat er fuldstændig forkert. Det er en kamp for at genvinde tamilernes legitime nationalitet og befri dem for de snærende bånd fra de territoriale grænser, som militært er blevet dem påtvunget gennem de europæiske kolonimagter”.


‘Det er ikke et mærkeligt fænomen, da lignende krige, ført af undertrykte nationer i afrikanske og asiatiske lande blev opfattet som befrielseskrige og derfor var legitimt tilladelige. Namibia og Vest Sahara er eksempler på dette. Faktisk kræver international lov, at det internationale samfund støtter sådanne krige med det ene formål at sikre sådanne undertrykte befolkningers frihed.


‘En militært påtvungen grænse kan aldrig betragtes som et ægte udtryk for en befolknings suveræne vilje. Deraf følger, at den grad, hvormed man forsøger at gennemtvinge dette med militære midler vil fremkalde en tilsvarende grad af modstand blandt de pågældende befolkninger.


‘Den etniske konflikt i SriLanka skal forstås herudfra. Mange glemmer at se den demokratiske karakter, der udgør det grundlæggende fundament for en sådan kamp. Så længe staten ikke er anerkendt, kan spørgsmålet om dens territoriale krav ikke rejses. Heller ikke i den henseende kan tamilernes kamp behandles som slet og ret en separatist bevægelse.


‘Det er derfor, det tamilske krav om selvbestemmelse i SriLanka ikke bliver forstået i sin rette betydning.


‘De srilankanske marxisters indstilling til den etniske konflikt på denne ø er fundamentalt fejlagtig, fordi de uden videre accepterer den srilankanske stats territoriale grænser, der simpelthen blev påtvunget tamilerne militært af de europæiske kolonimagter. De forsømte imidlertid at forklare eller begrunde, hvorfor alle befolkninger i dette land skulle acceptere den srilankanske stats territoriale grænser, påtvunget af kolonimagterne. Dette forklarer, hvorfor SriLanka ikke kunne blive en regulær nationalstat.


‘Her vil jeg gerne minde vore marxistiske kritikere om, hvad Lenin sagde om kriges uundgåelighed. ‘Hvis en krig er et udtryk for en massebevægelse mod national undertrykkelse, så er den krig, der stammer fra en sådan politik, en krig for national befrielse. Uanset hvem, der ville være den første angriber, ville enhver socialist ønske de undertrykte uden rettigheder sejr over undertrykkeren. Sådanne krige er retfærdige forsvarskrige’, skrev Lenin.


‘Hvis der ikke i sidste øjeblik gøres ægte forsøg på at dele herredømmet mellem den tamilske og den singhalesiske nation, er den srilankanske stats sammenbrud, som i Somalia og Etiopien, uundgåelig. I denne forbindelse vil jeg citere et brev, som Jawaharlal Nehru skrev til Lord Louis Mountbatten, den første generalguvernør i Indien. Han udtalte: ‘Vi kan kun opnå virkelig fred, hvis vi er stærke nok til at forhindre enhver aggression og kun, hvis vi kan gøre det klart, at en sådan aggression vil mislykkes ,’ sagde Thamilmaran


‘Eelathamilarukku En Intha Vetkai’ (‘Hvorfor disse klager fra Eelam Tamilerne’) af N. Somakandhan udkom lørdag ved Colombo Thamil Sangam.


Professor K. Sivathamby, der stod for den positive hovedomtale af værket, sagde, at fredsprocessen, der skulle bilægge konflikten i SriLanka, slog fejl på spørgsmålet om politisk kommunikation. ‘Vi talte kun med de singhalesiske politiske ledere. Vi skulle have talt med de singhalesiske masser og have forklaret problemet for dem. Så længe de to største singhalesiske partier holder sig til populistiske strategier for at opnå magt, vil der ikke kunne skabes den singhalesiske enighed, der er nødvendig for at nå til en hæderlig afgørelse af konflikten,’ understregede prof. Sivathamby.

Leave a Reply

Translate:


Malathy tamil kalikudam
Tamilsk sprog
Tamilsk Musik

Arkiver
  • Sri Lanka: Eezham Tamils set to mobilise against heritage genocide in Kanniyaa, Trincomalee 15. juli 2019
    Following the call from the Saiva priest of Thenkayilai Aadheenam at Kanniyaa, Trincomalee, the grassroots of the Eezham Tamils are mobilising for a unified protest against the heritage genocide at Kanniyaa Hot Wells. Former Chief Minister of Northern Province Justice CV Wigneswaran expressing his solidarity named the joint activity against Tamils at Kanniyaa as an […]
  • Sri Lanka: Colombo wants to grab lands once again for power plants in Champoor 14. juli 2019
    The occupying Sinhala-Buddhist unitary state in Colombo has once again schemed to acquire the agricultural and residential lands of the Eezham Tamils in Champoor in Trincomalee for the construction of two power plants. The project seems to have been outsourced to a Japanese firm this time. The Tamil people were protesting against the controversial project […]
  • Sri Lanka: ITAK's failure brings Sinhala extremists to Jaffna's entrance with challenging ceremony 13. juli 2019
    The occupying Sinhala military in Jaffna has hurriedly organised a ceremony, Puṇya Mahōtsavaya, at the controversially erected Buddhist ‘Sammidhi Sumana’ Vihara at the entrance to Jaffna city at Naavat-kuzhi in Jaffna on Saturday evening. The construction of the stupa is yet to complete. However, the SL military has announced the move to coincide with the […]
  • Sri Lanka: Trustee vows to take up legal fight for restoration of Kanniyaa temple 12. juli 2019
    The Sinhala SL Government Agent (District Secretary) of Trincomalee District, NAA Pushpakumara, has been liaising with the SL Presidential Secretariat in Colombo and facilitating the SL Archaeology Department to resume the deconstruction of the base structure of Pi'l'laiyaar temple at the disputed heritage site of Kanniyaa Hot Wells. Mrs Ganesh Kokilaramany, who is the land-owner […]
  • Sri Lanka: SL Archaeology Department resumes disputed ‘chaitya’ project in Kanniyaa 11. juli 2019
    Openly violating the promise extended to Mano Ganesan, the SL Minister of Hindu Religious Affairs and National Integration on 10th June 2019, the occupying Colombo's Archaeology Department has resumed the controversial dismantling of the base construction of the old Saiva temple of Pi'l'laiyaar at the heritage site of Eezham Tamils in Kanniyaa, Trincomalee three days […]